Bahaya bercouple..saper yg bercoupling........BACA!!!!!!!!!!!!!!!

apa perkara yg ber'manfaat' drpd ber'couple':

1) seronok (dpt fitnah)
2) seronok (dpt dosa)
3) seronok (dpt geng dgn syaitan)
4) dpt meluahkan masalah..(Allah kan ada)
5) byk habis duit (lebih baik guna utk sedekah) , tak kurang juga yg habiskan duit beli prepaid dan bayar bil telefon yg melambung..
6) byk risau (takut awek kita org lain kebas.. berapa kali dah miss solat pasal dok asyik berdating tak pulak risau..)
7)byk termenung dan senyum sendiri (pasal ingat peristiwa riang dgn awek.. kita sbg muslim patutnya byk mengingatkan MATI yg boleh dtg bila2 masa..)
8) lebih mengutamakan awek drpd org lain (hidup dlm dunia sendiri, dia dan awek dia.. lain dah tak kisah..)
9) menepati masa dan janji (takut awek marah/sakit hati.. solat fardhu lewat tak takut pulak... )
10) lain2 lg yg memberikan faedah dlm menambah saham DOSA drpd PAHALA..

hasil drpd pengalaman/pemerhatian/analisa/kajian terdapat beberapa sebab yg menyebabkan PENDORONG mengapa ber'couple' terjadi;
1) byk sek./pusat pengajian i.e. perempuan dan lelaki satu kelas tanpa ada usaha drpd pihak yg bertanggungjawab utk mengawal pencampuran ini supaya tidak bercanggah dhn syarak.
2) perkara ini sudah jadi kebiasaan maka didapati ada pendapat (tak tahu le dalil mana dia guna) mengatakan tak apa ber'couple' asalkan tak melanggar batas2 syarak.. nauzubillah.. pd pendapat mereka keluar buat date kat khalayak ramai, bukannya berduaan di tempat sunyi tak pegang tangan, jln pun tak rapat2 dan si awek tu pula pakai tudung... so tak pe la.. dosa pun sikit jer.. nanti dah kahwin settle dan taubat le.. saya bab ni yg payah nak jawab.. ada je alasan dia org utk melepaskan diri. org kata kalu dah nak buat tu memang mcm2 helah. kita nasihat kot sini dia corner kot lain. byk bersabar aje le dan teruskan usaha kita insyaAllah lama2 dia sedar le..
3) sudah menjadi naluru manusia ingin dibelai dan dikasih, maka sebab itu Allah jadikan lelaki dan perempuan ada tarikan mcm cas +ve dan -ve. hasil drpd didikan/pentarbiyahan islam yg tidak kukuh dr keluarga menyebabkan attraction between the charge can't be control to act in a much more appropriate manner.. maka terjadinya perhubungan (kawan2) sblm ada ikatan yg sah, dan ada setgh ibubapa dgn selamba kata "tak pe le.. dia org dah besor.. dah remaja, dah pandai fikir mana baik dan yg buruk .. bior le" . betul juga kata ibu bapa tersebut, patutnya kita dah besor, tahu le menilai yg mana baik dan buruk.. tapi tanggungjawab kedua ibubapa mendidik anak pun tak boleh diabaikan...
4) bertambahnya perempuan yg tidak menutup aurat, kalau tutup aurat pun aurat lain tak dijaga i.e. cara bergaul, bercakap.. maka ini membuka ruang pd lelaki2 utk memulakan projek mereka.. tak percaya pergi lepak (bukan lepak mcm Mat Lepakian.. lepak dgt tujuan utk mengambil iktibar..) kat KL (kat sini mcm2 jenis org boleh jumpa..) ada yg elok tutup aurat tapi bila bersembang.. tu dia, ketawa kalah lelaki.. lepas tu pandai cubit2 dan pukul2 pula tu.., lelaki apa lagi.. ada chance ni..
5) ramai perempuan semakin berani.. berani menghadapi cabaran utk jadi setanding dgn lelaki maka mereka pun goda le lelaki so dpt byk boyfriend.. mcm Mat Cintan dan Mat Bunga yg byk dpt awek..
6) ramai lelaki rasa bangga kalau ada awek, kalau tak ada awek maka mcm ada satu kekosongan dlm jiwa ... lebih2 lg kalau tgk member2 lain dia ada awek. faktor sekeliling memperngaruhu suasana.
7) lelaki cuba nak tunjuk pd lelaki lain yg dia tu pakar dlm bab tackle/meng'ayat' awek .. lelaki ni biasa le EGO.. ego tak kena tempat...
8) haaa... ni paling memalukan kaum lelaki.. lelaki ni cepat sgt PERASAN so dia pun naik semangat kacau awek. mula2 perasan yg awek tu minat kat dia (padahal tak minat pun), end up awek tu minat betul2.. ye le dah usaha sikit punya susah nak meng'ayat'/meng'tackle', awek tu pun accept le mat tu. ada juga awek yg manja (dah memang fitrah wanita begitu) sikit bila nak minta tolong maka lelaki akan terperasan yg awek tu minat kat dia maka akan try meng'ayat'. maka dianjurkan pd kaum hawa agar tidak menonjolkan sifat kemanjaan anda pada tempat yg tak kena. pd kaum adam pula, jgn le dok perasan cepat sgt..
9) ada kaitan dgn fakta ke-8... perempuan cepat sangat kesian bila tgk lelaki bersusah-payah utk dia. tolong nie tolong tu, tolong buat assingment ke sbg contoh. bila lelaki yg dok tolong tu 'ayat' sikit jer dgn mudah perempuan tersebut termakan kata2 manis lelaki tersebut.. yg lelaki tu pula tolong tak ikhlas, tu yg jadi mcm tu...
10) fakta yg ke-10 ni cukup sensitif pasal mereka (lelaki) ber'awek' disebabkan niat mereka cukup ikhlas dan jujur. tujuannya ialah utk kenal antara satu sama lain dan memahami satu sama lain.. ada ngam ke tak ngam ke sebelum berjanji utk hidup semati...

alhamdulillah niat bagus... tapi niat tak boleh menghalalkan cara, yg haram akan tetap haram, sbgmana hadis Rasulullah yg bermaksud:
Drpd Abu Abdullah Al-Nu'man bin Basyir ra :sabda Rasulullah S.A.W "sesungguhnya yg halal itu nyata dan yg haram itu pun nyata dan di antara keduanya ada perkara yg kesamaran, yg tidak diketahui oleh kebykkan manusia, maka brgsiapa yg memelihara (dirinya dr) segala yg kesamaran, sesungguhnya ia memuliakan bgnya agamanya dan kehormatannya... " (Mutfaq'alaih)

1-sesunguhnya perjumpaan (keluar) antara kaum adam dan hawa itu salah melainkan ditemani mahramnya... .
2-cintailah pasangan anda kerana Allah dgn cinta yang berlandaskan keimanan dan bukannya kerana hawa nafsu...

Nauzubillahi min zalik...
Wallahu'alam... .

14 comments:

Saruto said...

ish3.. betul jgak ekk.. :D

Mencari Tips2 Romantik?? Click!!!

wan athirah bt wan mohd bahruddin said...

eermm....saya setuju..btol2..

syareena said...

errrmm , sgt setuju ! heee ! betul tuh :) adess ! ttbe rase mcam teruk je ade couple ney kan ? haha :)

forumer said...

Salaam. Alhamdulillah, bagus2, satu peringatan yang amat baik, agar kita semua tak terus hanyut dibuai alam fana cinta DUNIA.

Semoga yang menegur MENYAYANGI dan yang ditegur MEMAHAMI hehe

nasuha=) said...

hurm.. betul gk..

mindaku said...

semua betul, setuju tapi buat jugak

pinkfly~ said...

ehm.. betul sgt2.s0,pandai2 la nilai sstu perkara n jg diri k...pesan utk dri sndri gak!huhu;))

a.r.n.a.b said...

hehe...btol..so kte kne la sentiasa beringat2 ler...huhu

MiSz said...

assalamualaikum. . .alhamdulilah ia nasihat yang baik. . .tapi,,jgan lah terlalu anggap bhawa smua psangan bercouple itu 'jahat,bdh,jahil,over' kerna tyda manusia yang sempurna. . .bukan apa . . tpi,,,biarlah nsihat ssama sndiri scara prkataan yg lmbut dan indah. . seseungguhnya ia adalah sifat Islam yg sbenarnya. . .amin. .

~ล✖їล~ said...

matlamat tetap xmenghalalkan cara... bodoh,jaat,jahil or over tu... adalah cara mereka sendiri..

sedangkan anak2 yg berumur 7 thun jika tidak memunaikan solat perlu dirotan jika perlu.inikan pula remaja/dewasa yg lebih berfikiran waras tidak boleh dinasihati dgn ayat yg lebih tegas?

manusia sekarang susah mahu menerima nasihat. dosa2 yg melambak sudah menghitamkan hati.

p/s:- sekadar berkongsi dan saling mengingati diri sndiri dan org lain.. na'uzubillah~

diana said...

assalamualaikum....trime kasih...sgt2 bgune...

As Asmidar said...

assalamualaikum..trm ksh bkgsi..sy ad skit pndgn..sbnrnye smue ni tltak pd dri msg2..tunang pun kite boley kate haram klu slh crenye..tk gitu?kbykan msykt skrg ni suke utk melabel trus satu2 bnde tu tnpe b'pk d luar kotk pmikiran..kite nk buat ap pun,yg pntg kne pndai jge dri sdri..Allah maha mgthui sglanya..klu ad slh silp sme2 la kite tgur mngur atra 1 sma lain..islam tk pnah salah,tp kslhn dpd pgnutnye yg mmbuatkan islam tu nmpk slh..pk2 kan n slmt b'amal..smge kite smue stsa dlm redha Allah swt i'allah..trm ksh..assalamualaikum..=)

bp said...

jom tengok movie free  hbo,spot ,cinemax,max hd.,Tnt movie,nasional geopgrafi.,espn.,spot megamix ,star movie ,disney channel,history channel ,animal planet , discovery channel and more channel free CLICK TO WATCHING
NAK DENGAR RADIO  MALAYSIA ONLINE FULL LIST RADIO VISIT LINK TO LISTEN
TO WATCHING TV3,TV2,TV1,TVi,JAKIM TV ,MOB TV ,1HUJAU TV abd more channel tv free from malaysaia CLICK LINK TO WATCHING

Blogger said...

Looking for the Best Dating Website? Join and find your perfect date.